1e week - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Rozemarijn Tas - WaarBenJij.nu 1e week - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Rozemarijn Tas - WaarBenJij.nu

1e week

Blijf op de hoogte en volg Rozemarijn

14 Juli 2014 | Peru, Cuzco

Ik zou echt superveel en gigantisch uitgebreid kunnen schrijven over alles wat ik hier mee maak, want dat is veel, maar dat zal ik jullie besparen.

Maandag begon met een toets om mijn niveau van spaans te meten en een korte rondleiding door de stad. Ondanks dat Cuzco eigenlijk maar een provinciestad is is het beeldschoon. Er zijn zowel kenmerken van de Inka'a als van de Kolonisatie terug te vinden in de stad.
Tussen de middag eet ik altijd thuis. De lunch hier is behoorlijk fascinerend; ze eten alles met aardappel. Rijst met aardappel. Spaghetti met aardappel. Soep met aardappel.
Daarna heb ik nog een toeristenmarkt bezocht om warme sokken te kopen, want hemeltjelief het is hier loeikoud in de morgen!

Op dinsdag begonnen mijn taalklassen. Deze week was ik ingedeeld met 2 amerikanen en een fantastische profesora. Het enige wat ik behandeld heb is eigenlijk wederkerende werkwoorden en vocabulaire. Dit niveau kan ik nog aan gelukkig!
In de middag ging ik voor het eerst naar vrijwilligerswerk samen met Horti, de begeleidster van de school. De kindertjes op vrijwilligerswerk zijn te lief voor woorden! Ze hebben allemaal kroontjes geknutseld met daarop; por la reina linda (voor de mooie koningin). Echt suuuuuperschattig!

Woensdag was matchdag. In de ochtend heb ik gewoon les gehad op school en in de middag heb ik op school de wedstrijd gekeken en ben ik niet naar vrijwilligerswerk geweest. Het was kei frustrerend omdat iedereen voor Argentinië was op een enkele Amerikaan met nederlandse voorouders en een paar Belgen na.
Na het verlies was er geen tijd voor treurnis, het was salsa-tijd. Ik heb 2 linker benen en het ritme gevoel van een aardbei, maar het ging nog best wel oké. Salsa is mijn nieuwe favoriete dans!

Op donderdag was het tijd om vanwege de voetbal uitgelachen te worden door 1 van mn klasgenootjes, #fijn. In de middag ging ik weer naar vrijwilligerswerk. Mijn vrijwilligerswerk staat in Zarzuela, 1 van de slechtere wijken hier. Ik was best wel benieuwd naar het leven hoger op de berg dus besloot ik een kijkje te nemen. Die mensen daar wonen echt in krotten en overal ligt afval en lopen straathonden. En daar woont dus een deel van de kindertjes van vrijwilligerswerk, shocking.
Ik ga trouwens met de bus naar en van vrijwilligerswerk omdat lopen te ver en ook te gevaarlijk is 's avonds. De bussen hier hebben volgens mij geen enkele logica, ik heb het ten minste nog niet ontdenkt. De buschauffeur rijd gewoon vol gas over hobbelige wegen terwijl er mensen in het gangpad staan en de deuren open zijn. Kortom; hier moet je jezelf gelukkig prijzen wanneer je een zitplek heb bemachtigd. In de buslijn die ik neem zitten zelden toeristen dus ik vorm daar een kleine bezienswaardigheid en krijg vaak de vraag waar ik vandaan kom.
'S Avonds ben ik samen met Estelle en David uit eten geweest. Eigenlijk wilde we een Peruaanse specialiteit gaan eten (Cuy, cavia), maar dat bleek 68 soles te kosten(€14 ongeveer, maar dat is keiveel voor hier). Kip met patatjes vormde een prima alternatief. Die dag was ik (superstom) een trui vergeten mee te nemen, en het is hier 's avonds erg koud. Er zat dus niets anders op dan te doen alsof het tafelkleed dat ik gekocht had voor mijn moeder een soort trui was. Uiteraard stond de tafellook mij wel fabuleus hoor!

Vrijdag was een topdag! Na de lunch zijn Estelle en ik een stuk richting het beeld van el Christo Blanco gelopen dat hier hoog op een berg staat. Helaas had ik niet genoeg energie en tijd om helemaal daar te geraken maar het uitzicht was fenomenaal.
Onderweg naar de bus liep ik door een smal steil straatje terwijl ik een lama naar me toe zag rennen, gevolgd door een vrouw in typisch Peruaanse kledij. Peruaanser dan dat kan bijna niet denk ik.
In de avond zijn Estelle en ik uitgeweest in een club genaamd Mama Africa. Gelukkig was het veel leuker dan dat die naam doet vermoeden! Volgende week wil ik echt weer gaan. Ik was ook echt keiblij toen ik erachter kwam dat Estelle ook niet vies is van een hamburger na het uitgaan.

De volgende ochtend heb ik zalig uitgeslapen. Na de voetbalwedstrijd heb ik nog een kleine tour door de stad ondernomen maar meer niet.

Vandaag was echt keitof! Ik had een excursie door de Valle Segrado geboekt en heb supermooie dingen gezien. Het landschap hier is echt bloedmooi en de Inka bouwwerken zijn fascinerend. Ze wisten zoooo bizar veel van zonnestanden enzo! Ook heb ik veel geleerd over de wijze waarop ze hier hun kleding maken.
Tevens heb ik de cuy kunnen proeven. En echt, cavia is niet gemaakt om te consumeren!

Natuurlijk heb ik nog heel veel meer meegemaakt dan dit, maar dan word het veelste uitgebreid.

Ik kan trouwens ook geen foto's posten omdat ik alle foto's op mijn camera heb en niet op mijn mobiel.

Heel veel liefs en kusjes uit Peru!

  • 14 Juli 2014 - 10:14

    Moeders:

    Lieve Roos,
    leuk om weer zo'n verhaal te lezen.
    Dus Cavia's hoeven niet te vrezen vooor hun leven na dit eetavontuur?
    En een tafelkleed als trui wat een praktische oplossing.
    we zullen het met andere ogen bekijken als het kleed op tafel ligt
    .XXX

  • 14 Juli 2014 - 12:18

    Greetje:

    Lieve Rozemarijn wat een prachtig verhaal. Weer erg genoten
    Tot de volgende keer en veel liefs van oma!!

  • 22 Juli 2014 - 10:33

    Loni:

    Ach , het heeft wel wat om een verhaal in omgekeerde volgorde te lezen! Spannend allemaal hoor, hoewel ik de indruk krijg dat je enige spanning wel aan kunt! Leuke humor heb je , volgens mij ben je familie van me, want ik moet erg lachen. Liefs

  • 23 Juli 2014 - 12:18

    Corrie(nicht Van Je Oma):

    dag Roos ik sprak je oma en heb je verslag gelezen!mijn hart gaat open ik zou willen dat ik daar ook was,wat beleef jij veel zeg.doe voorzichtig en geniet van alles wat je ziet en meemaakt!LIEVE GROETEN,CORRIE

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rozemarijn

Actief sinds 04 Juli 2014
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 4529

Voorgaande reizen:

05 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Cuzco, Peru

Landen bezocht: